15M: Dia Mundial del Consumidor

Dilluns, 15 de març de 2021 a les 09:00

Avui 15 de març és el Dia Mundial dels Drets del Consumidor, declarat per les Nacions Unides l'any 1983 per visualitzar els drets que assisteixen als consumidors i usuaris.

De nou aquest any, la jornada es dedica al comerç electrònic, per la qual cosa la Diputació de Barcelona amb el conjunt d’ajuntaments de la província, llença una campanya centrada en evitar els fraus en les compres a Internet.  La campanya té com a objectiu facilitar a la població eines pel coneixement dels drets que els hi atorga la normativa en vigor en l’àmbit del comerç electrònic i per evitar els perills de determinades conductes en les compres en línia.

La crisi generada arran de la propagació de la COVID-19 ha provocat un abans i un després en les tendències de compra dels consumidors, tant a curt com a mitjà termini. Durant aquest període, en alguns sectors com en el de l'alimentació, s'ha produït un augment en les compres a través del eCommerce, i s'espera que aquesta tendència continuï incrementant-se una vegada acabi la crisi.

L’anàlisi de les dades de les reclamacions de consum corresponent a l’exercici 2020 deixen palès un increment significatiu dels litigis en el sector del comerç electrònic en el darrer any, probablement a conseqüència d’aquest canvi d’hàbits en la població i a les restriccions al comerç tradicional i de proximitat obligades pel control de la pandèmia. Alhora, es proposa ampliar l‘abast del missatge fent referència a qualsevol modalitat de venda a distància, afegint a les botigues virtuals a internet, altres canals com ara  el correu postal, la telebotiga de la televisió, el telèfon, el correu electrònic o les xarxes socials.

Els problemes de manca de competència territorial, de l’opacitat de determinats portals a internet o el frau digital no són nous, tampoc destaca una casuística concreta que justifiqui l’increment de les reclamacions. L’explicació més evident és que ha augmentat la conflictivitat pel considerable increment de les operacions de comerç electrònic i per la incorporació, cada vegada més decidida, de grups de població que fins ara no utilitzaven aquest canal de compra o que el feien servir de manera ocasional.

Finalment, i per a totes les compres en general, Consum de la Diputació de Barcelona remarca que és molt important guardar la factura o el tiquet de compra, perquè són la garantia. També recorda que tots els establiments han de disposar de fulls de reclamació i que existeixen serveis municipals de consum, on es poden consultar tots els dubtes.

Darrera actualització: 15.03.2021 | 13:59