Itinerari 3 - Cervelló - Sant Ponç - Cervelló

Durada: 8 hores
Desnivell acumulat: 638 m.
Grau de dificultat: Elevat
Temàtica principal: Vegetació, paisatge, ocupació humana del territori, fauna i patrimoni històric

A la part nord del municipi trobem un dels edificis romànics més ben conservats de Catalunya, el monestir de Sant Ponç, que tot i ser gestionat per la parròquia de Corbera pertany a Cervelló. El nostre recorregut també ens portarà al punt més alt de Cervelló, el cim Montmany.

Itinerari 3

Sortim de la biblioteca de Cervelló en direcció Vallirana, pel c/Major (N-340). Al travessar el pont del Torrent Fondo, podem aprofitar per observar la Plana dels horts a l'esquerra, una zona agrícola protegida, enmig del poble que fa de nexe d'unió entre el passat i present de Cervelló. Just després de travessar el pont del Torrent Fondo, girem a la dreta pujant paral·lels al torrent que ens queda a la nostra dreta i continuem pel camí sense asfaltar de terra argilosa. Comencem a trobar grans formacions de pins i sotabosc de llentiscle.

Seguim pujant per aquest camí que es creua amb una altra pista. A mida que pugem, podem observar els cingles i les antigues feixes de conreu, conegudes amb el nom de la Vinya del Flamerich, a sobre de la qual trobem la Plana dels Alls, on està situada la urbanització de Can Paulet. Després d'un fort pendent observem el poble als nostres peus, i podem gaudir d'una gran panoràmica del paisatge de la serralada de l'Ordal. En aquest punt trobem un trencall a la dreta, hem de seguir la pista endavant. La següent corba ens permet veure al descobert la roca calcària característica de la part nord del municipi. Els penya-segats i les roques blanques contrasten amb el vermell de les rutes anteriors.

Continuem una forta pujada i trobem un pla en direcció S-E, des d'aquí podem observar la Vall Baixa del riu Llobregat, la serra de Collserola i al fons el municipi de Molins de Rei. A mà dreta trobem una tanca d'obra.

Des d'aquí ja s'observa la urbanització de les Rovires, que comença pocs metres més endavant. Dins la urbanització seguim pel c/Jardí, fins l'encreuament amb el carrer Primavera, on girem a la dreta per continuar pel carrer Baix Camp. Arribem a una cruïlla on hem d'agafar el carrer del Garraf. Després de la pujada trobem un altre encreuament en forma de T, hem de girar a l'esquerra i seguir el carrer de la Garrotxa, on podem observar per sobre nostre les antigues feixes de conreu que ens acompanyen durant tot l'itinerari.

Més endavant podem observar una barraca de vinya de pedra seca, una construcció feta de pedres que s'encaixen entre si gràcies a la seva forma, i es col·loquen falcant-les amb d'altres pedres petites. Les barraques les utilitzaven antigament els agricultors per guardar les eines o protegir-se del mal temps quan estaven al camp. Un cop finalitza el carrer, enfilem un corriol dins el bosc.

Arribem a una esplanada on hi ha unes casetes i barricades de paintball, continuem per l'esquerra. El següent encreuament té forma de Y, hem de girar a la dreta. Seguint el camí, toparem amb la baixada del Montmany, el punt més alt de Cervelló, 497 m. sobre el nivell del mar. Continuem recte, i més endavant ens trobem amb dues cruïlles, en les dues ocasions hem de seguir cap a l'esquerra, direcció Sant Ponç. Continuant el nostre camí passarem pel costat de la masia de Can Casildo, la qual deixarem a mà dreta, al seguir pel camí de l'esquerra. Entrem en una zona boscosa, on predominen els pins i les alzines, agafem el camí a l'esquerra. Més endavant creuarem una riera on podem observar la geologia de la zona. Al continuar deixem un corriol a l'esquerra, i a la dreta trobem una esplanada lliure de vegetació. Les Penyes de Sant Ponç, amb un bosc dens, està catalogat com a zona PEIN. Trobem un encreuament i hem de continuar a l'esquerra. Immediatament trobem una altra cruïlla, hem de continuar a la dreta. Al començament de la baixada agafem el camí de l'esquerra i poc després continuem per un corriol. Al finalitzar el corriol agafem la pista principal a l'esquerra, que va paral·lela a la riera. Continuem resseguint la riera fins que el camí se separa. Finalment trobem un altre encreuament presidit per dos roures, agafem el camí que puja a la dreta fins arribar a Can Dispanya i al monestir de Sant Ponç.